Molothrus bonariensis (Gmelin, 1789) (Passeriformes: Icteridae) is a threat to the cuban biological diversity
DOI:
https://doi.org/10.24039/rtb20232111528Keywords:
ecosystem, Invasive Exotic Species, Molothrus bonariensis, workshops systemAbstract
Invasive species are animals, plants, or other organisms transported and introduced by humans in places outside their natural distribution area and that have managed to establish and disperse in the new region, where they are harmful. The objective of the research was aimed to propose a system of workshops to contribute to the knowledge of Invasive Exotic Species (IES), and their undesirable effects on vulnerable Cuban ecosystems and in particular on the bird species Molothrus bonariensis (Gmelin, 1789), 8th-graduate students of the Basic Urban Secondary School "Fe del Valle". For the effective development of this research, methods of information gathering and processing were used in their dialectic interrelation, which allowed us to verify fy existing deficiencies in terms of knowledge of IES and their undesirable effects. The research represents a novel way of appropriating new knowledge about M. bonariensis among the 8th-grade students studying in that school. In order to mitigate the difficulties detected, the workshop system was developed and submitted to the criteria of experts who evaluated it as pertinent. With the implementation of the system, it was possible to verify the progress achieved by the schoolchildren in the knowledge of M. bonariensis as an IES.
Downloads
References
Armiñana, G.R. (2015). Sistema de Medios de Enseñanza Asistido por Computadoras, para el perfeccionamiento del proceso de enseñanza– aprendizaje de la Zoología General I. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas «Félix Varela Morales». Villa Clara. Cuba. 215 pp.
Armiñana, G.R., Fimia, D.R., Olivera, B.D., & Ferrer, Z.Y. (2017). Las Especies Exóticas Invasoras en Cuba. Incidencia en la salud humana. Centro Nacional de Áreas Protegidas (CNAP), La Habana. Cuba. 126 pp.
Armiñana, G.R. (2018). Sistema de clases prácticas virtuales para el estudio de los cordados. En: Ciencia e Innovación Tecnológica Vol. II. EDACUN, Editorial Académica Universitaria. (pp. 7305 – 7313).
Armiñana, G.R., Olivera, B.D., Fimia, D.R., García, R.R., Alarcón, E.P.M., González, I.R., Aldaz, C.J.W., Farrés, Z.L.Y., & Iannacone, J. (2019). Vinculando la comunidad al conocimiento de la mangosta Herpestes auropunctatus Hodgson, 1836 (Herpestidae: Mammalia) como Especie Exótica Invasora en el centro de Cuba. Biotempo (Lima), 16, 99-108.
Armiñana, G.R., Fimia, F.R., & Iannacone, J. (2020). Todo o casi todo del Caracol Gigante Africano. Garden Graf SRL.
Armiñana, G.R., Olivera, B.D., Fimia, D.R., Gavilanes, M P.Z., Contreras, V. J.L., & Gavilanes, F.E.Z. 2021. The School, the Family and the Community and the Knowledge of Domestic Rodents, as Invasive Exotic Species. International Journal of Zoology and Animal Biology, 4, 1-10.
Armiñana, G.R., Fimia, D.R., Iannacone, J., González, G.L.A., Huitz, P.J.F., & Acosta, A.J. (2022). El álbum en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la zoología de los invertebrados. The Biologist (Lima), 20, 227-240.
Bellard, C., Genovesi, P., & Jeschke, J.M. (2016). Global patterns in threats to vertebrates by biological invasions. Proceedings of the Royal Society of London. Biological Sciences, 283, 20152454.
Cañizares, M.M. (2020). Aves de Cuba. https://www.facebook.com/groups/avesdecuba/posts/1239153213097026/ (Consultado el 30 de diciembre de 2022).
Cassini, M.H. (2020). A review of the critics of invasion biology. Biological Reviews, 95, 1467-1478.
Cazau, P. (2003). Diccionario de Teoría general de los Sistemas: Una visión panorámica del pensamiento sistémico de Ludwig von Bertalanffy. Editorial Académica Española.
Ćirović, D., Raković, M., Milenković, M., & Paunović, M. (2011). Small India n Mongoose Herpestes auropunctatus (Herpestidae, Carnivora): an invasive species in Montenegro. Biological Invasions, 13, 393-399.
De Armas, R.N., Lorences, G.J., & Perdomo, V.J.M. (2003). Caracterización y diseño de los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. La Habana. Congreso Internacional Pedagogía. Curso 85. Volumen 40.
Évora, L.E. (2011). La Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible en la formación inicial de los profesionales de la educación en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Física. (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela Morales”). Villa Clara, Cuba. 252 pp.
Expósito, P.M., Armiñana, G.R., Fimia, D. T., Gómez, G.M.A., Artiles, V.L.A., Olivera, B., Iannacone, J., & Carballo, B.M. (2021). Vinculando a los escolares de la enseñanza media al conocimiento de las Especies Exóticas Invasoras de origen vegetal en Cuba. The Biologist (Lima), 19, 175-185.
Guisado, Y. M., Cabrera, F. M. S., & Cortés, J. N. (2010). Aproximaciones a la evaluación del impacto social de la ciencia, la tecnología y la innovación. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 21(2), 161-183.
Harper, G.A., & Bunbury, N. (2015). Invasive rats on tropical islands: their population Biology and impacts on native species. Global Ecology and Conservation, 3, 607-627.
Hernández, M.JL. (1990). Biología 2. Editorial Pueblo y Educación.
La Rosa, H.T. (2014). Sistema de talleres pioneriles, una vía para el estudio del Búfalo de agua como Especies Exótica Invasora. (Tesis en opción al título de Licenciado en Educación Especialidad Biología-Geografía. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Félix Varela Morales”). Villa Clara, Cuba. 43 pp.
Latombe, G., Pyšek, P., Jeschke, J.M., Blackburn, T.M., Bacher, S., Capinha, C., Costello, M.J., Fernández, M., Gregory, R.D., Hobern, D., Hui, C., Jetz, W., Kumschick, S., McGrannachan, C., Pergl, J., Roy, H.E., Scalera, R., Squires, Z.E., Wilson, J.R.U., Winter, M., Genovesi, P., & McGeoch, M.A. (2017). A vision for global monitoring of biological invasions. Biological Conservation, 213, 295–308.
Levy, C. (2019). Records of the Shiny Cowbird (Molothrus bonariensis) in Jamaica. The Journal of Caribbean Ornithology, 32, 86-90.
López-Falcón, A. (2021). Los tipos de resultados de investigación en las ciencias de la educación. Revista Conrado, 17(S3), 53-61.
McNeely, J.A. (2008). Estrategia mundial sobre Especies Exóticas Invasoras. UICN Gland (Suiza) y Cambridge (Reino Unido).
Medrano-Vizcaíno, P., Bedoya, J., & Cadena-Ortiz H. (2020). Dinámica de la distribución y hospederos de Molothrus bonariensis (Passeriformes: Icteridae) en Ecuador. Caldasia, 42(1), 38–49.
MINED. 2016. Plan de estudio de la educación secundaria. La Habana, Cuba, 63 pp.
MINED. 2017. Programa. 8vo grado. Secundaría Básica. La Habana, Cuba, 30 pp.
MINED. 2018. Orientaciones Metodológicas 8vo grado. La Habana, Cuba, 30 pp.
Mosquera, M.M., Santana, M.D., Arredondo, A.C., Rodríguez, CH.D., Caballero, J.I., Penichet, N.C., & Cortés, A.H. (2019). Biología II 8 grado (provisional). Ed. Pueblo y Educación.
Patton, P.T., Pacifici, K., & Collazo, J.A. (2022). Modeling and estimating co-occurrence between the invasive Shiny Cowbird and its Puerto Rican hosts. Biological Invasions, 24, 2951–2960.
Penagos-Tabares, F., Lange, M.K., Vélez, J., Hirzmann, J., Gutiérrez-Arboleda, J., Taubert, A., Hermosilla, C., & Chaparro, J.J. (2019). The Invasive Giant African snail Lissachatina fulica as natural intermediate host of Aelurostrongylus abstrusus, Angiostrogylus vasorum, Troglostrongylus brevior and Crenosoma vulpis in Colombia. PLos Neglected Tropical Diseases, 13, 1-18.
Rouget, M., Robertson, M.P., Wilson, J.R., Hui, C., Essi, F., Renteria, J.I., & Richardson, D.M. (2016). Invasion debt-quantifying future biological invasions. Diversity and Distribution, 22, 445-456.
Sarmiento, G. Y.A. (2016). M. bonariensis una amenaza a la diversidad biológica cubana. (Tesis presentada en opción al título de Licenciado en Educación Biología-Geografía. Universidad Central “Marta Abreu” de las Villas), Villa Clara, Cuba. 34 pp.
Shackleton, R.T., Richardson, D.M., Shackleton, C.M., Bennett, B., Crowley, S.L., Dehnen-Schmutz, K., & Marchante, E. (2019). Explaining people’s perceptions of invasive alien species: A conceptual framework. Journal of Environmental Management, 229, 10-26.
Valle, A. (2012). La investigación pedagógica. Otra mirada. Editorial Pueblo y Educación.
Warren, S.T., & Conant, S. (2007). Biology and impacts of Pacific island invasive species. I. A worldwide review of efects of the small Indian mangoose. Herpestes javanicus (Carnivora: Herpestidae). Pacific Science, 61, 3-16.
Yamada, F., & Sugimura, K. (2004). Negative impact of an invasive small indian mongoose Herpestes javanicus on native wildlife species and evolution of a control project in Amami-Ohshima and Okinawa Islands, Japan. Global Environmental Research, 8, 117-124.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Objeto: El AUTOR-CEDENTE transfiere de manera TOTAL Y SIN LIMITACIÓN alguna al CESIONARIO (Revista The Biologist (Lima)) los derechos patrimoniales que le corresponden sobre sus obras por el tiempo que establezca la ley internacional. En virtud de lo anterior, se entiende que el CESIONARIO adquiere el derecho de reproducción en todas sus modalidades, incluso para inclusión audiovisual; el derecho de transformación o adaptación, comunicación pública, traducción, distribución y, en general, cualquier tipo de explotación que de las obras se pueda realizar por cualquier medio conocido o por conocer en el territorio nacional o internacional.
Remuneración: La cesión de los derechos patrimoniales de autor que mediante este contrato se hace será a título gratuito.
Condiciones y legitimidad de los derechos: El AUTOR-CEDENTE garantiza que es propietario integral de los derechos de explotación de la(s) obra(s) y en consecuencia garantiza que puede contratar y transferir los derechos aquí cedidos sin ningún tipo de limitación por no tener ningún tipo de gravamen, limitación o disposición. En todo caso, responderá por cualquier reclamo que en materia de derecho de autor se pueda presentar, exonerando de cualquier responsabilidad al CESIONARIO.
Licencia de acceso abierto: El AUTOR-CEDENTE autoriza que manuscrito publicado en la Revista Científica The Biologist (Lima) (versión Impresa ISSN 1816-0719, versión en línea ISSN 1994-9073) permanece disponible para su consulta pública en el sitio web http://revistas.unfv.edu.pe/index.php/rtb/index y en los diferentes sistemas de indexación y bases de datos en las que la revista tiene visibilidad, bajo la licencia Creative Commons, en la modalidad Reconocimiento-No comercial- Sin Trabajos derivados –aprobada en Perú, y por lo tanto son de acceso abierto. De ahí que los autores dan, sin derecho a retribución económica, a la Escuela Profesional de Biología, Facultad de Ciencias Naturales y Matemática de la Universidad Nacional Federico Villarreal (EPB - FCCNM - UNFV), los derechos de autor para la edición y reproducción a través de diferentes medios de difusión.