Schoolchildren and their knowledge of environmental problems in the coastal town of Isabela de Sagua, Cuba
DOI:
https://doi.org/10.62430/rtb20242211737Keywords:
climate change, coastal Zone, environmental education, Isabela de Sagua, teaching taskAbstract
Ensuring environmental sustainability is a concern at the international level. Th e objective of the research carried out was to propose teaching tasks that would favor the development of knowledge related to the management of the coastal zone of the town of “Isabela de Sagua”, in the municipality of Sagua la Grande, province of Villa Clara, Cuba, by the schoolchildren of the “Rubén Martínez Villena” Mixed Center. For the development of the research, methods of information collection and methods of processing the collected information were used. Th e sample consisted of 35 schoolchildren who make up the enrollment of the 7th grade group 1 of this center. Th e application of the instruments made it possible to determine that, although the guiding documents of the educational policy make explicit the need to systematize the work of Environmental Education, the class is used as a means, but no practical activities that contribute to this problem are carried out and in terms of evaluation, only knowledge is measured. Using excursions and consultations as an external form of the teaching task, they deepened the knowledge previously assimilated in their natural environment, and systematized concepts and skills of an ecological and protectionist nature. The proposal was evaluated as pertinent by the different external evaluations.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Objeto: El AUTOR-CEDENTE transfiere de manera TOTAL Y SIN LIMITACIÓN alguna al CESIONARIO (Revista The Biologist (Lima)) los derechos patrimoniales que le corresponden sobre sus obras por el tiempo que establezca la ley internacional. En virtud de lo anterior, se entiende que el CESIONARIO adquiere el derecho de reproducción en todas sus modalidades, incluso para inclusión audiovisual; el derecho de transformación o adaptación, comunicación pública, traducción, distribución y, en general, cualquier tipo de explotación que de las obras se pueda realizar por cualquier medio conocido o por conocer en el territorio nacional o internacional.
Remuneración: La cesión de los derechos patrimoniales de autor que mediante este contrato se hace será a título gratuito.
Condiciones y legitimidad de los derechos: El AUTOR-CEDENTE garantiza que es propietario integral de los derechos de explotación de la(s) obra(s) y en consecuencia garantiza que puede contratar y transferir los derechos aquí cedidos sin ningún tipo de limitación por no tener ningún tipo de gravamen, limitación o disposición. En todo caso, responderá por cualquier reclamo que en materia de derecho de autor se pueda presentar, exonerando de cualquier responsabilidad al CESIONARIO.
Licencia de acceso abierto: El AUTOR-CEDENTE autoriza que manuscrito publicado en la Revista Científica The Biologist (Lima) (versión Impresa ISSN 1816-0719, versión en línea ISSN 1994-9073) permanece disponible para su consulta pública en el sitio web http://revistas.unfv.edu.pe/index.php/rtb/index y en los diferentes sistemas de indexación y bases de datos en las que la revista tiene visibilidad, bajo la licencia Creative Commons, en la modalidad Reconocimiento-No comercial- Sin Trabajos derivados –aprobada en Perú, y por lo tanto son de acceso abierto. De ahí que los autores dan, sin derecho a retribución económica, a la Escuela Profesional de Biología, Facultad de Ciencias Naturales y Matemática de la Universidad Nacional Federico Villarreal (EPB - FCCNM - UNFV), los derechos de autor para la edición y reproducción a través de diferentes medios de difusión.